TU Darmstadt / ULB / TUprints

Interkulturelles Lernen durch produktive Videoarbeit: Ansätze und Ziele

Timmermann, Waltraud (2023)
Interkulturelles Lernen durch produktive Videoarbeit: Ansätze und Ziele.
In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF, 2012, 17 (1)
doi: 10.26083/tuprints-00012063
Article, Secondary publication, Publisher's Version

[img] Text
zif-2380-timmermann.pdf
Copyright Information: CC BY-ND 3.0 de - Creative Commons, Attribution NoDerivs.

Download (986kB)
Item Type: Article
Type of entry: Secondary publication
Title: Interkulturelles Lernen durch produktive Videoarbeit: Ansätze und Ziele
Language: German
Date: 2023
Place of Publication: Darmstadt
Year of primary publication: 2012
Publisher: Universitäts- und Landesbibliothek Darmstadt
Journal or Publication Title: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht : ZIF
Volume of the journal: 17
Issue Number: 1
DOI: 10.26083/tuprints-00012063
Corresponding Links:
Origin: Secondary publication from TUjournals
Abstract:

Interkulturelles Lernen bezieht sich auf einen vielschichtigen Lernbereich, der Wissen, Können und Einstellungen, die Entwicklung der ganzen Persönlichkeit betrifft. Durch Unterricht und Lernaktivitäten kann dieses Feld stets nur partiell bearbeitet werden. Ein vielversprechender Weg zu interkulturellem Lernen scheint über handlungsorientierte Projektarbeit zu gehen, beispielsweise über Projekte mit produktiver Videoarbeit. Der vorliegende Artikel skizziert die Grundstruktur solcher Videoprojekte und fragt danach, welche Ansatzpunkte sie für das interkulturelle Lernen bereitstellt. Im Anschluss daran wird an sieben sehr unterschiedlichen Projekten gezeigt, wie diese das breite Potential der Videoarbeit für ein vielschichtiges interkulturelles Lernen nutzen.

Alternative Abstract:
Alternative AbstractLanguage

Intercultural learning is a complex didactic field that includes the development of knowledge, skills, and attitudes – the learner’s entire personality. Instruction and classroom activities can hardly tackle this task as a whole, but must focus on selected aspects at any given time. A promising way for successful intercultural learning seems to be action-oriented project work, for instance, video production. This article first outlines the basic structure of creative video projects and the inherent chances for intercultural learning. Then it examines seven video projects of very different didactical design. This selection is intended to demonstrate the wide potential of such projects for truly multifaceted intercultural learning.

English
Uncontrolled Keywords: Educasting, kreative Videoprojekte, interkulturelles Lernen, produktive vs. rezeptive Videoarbeit
Status: Publisher's Version
URN: urn:nbn:de:tuda-tuprints-120634
Classification DDC: 400 Language > 400 Language, linguistics
Divisions: 02 Department of History and Social Science > Institut für Sprach- und Literaturwissenschaft > Sprachwissenschaft - Mehrsprachigkeit
Date Deposited: 24 May 2023 17:04
Last Modified: 24 May 2023 17:41
URI: https://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/id/eprint/12063
PPN:
Export:
Actions (login required)
View Item View Item